Daytraderplaza

Tradersforum
Het is 05 sep 2010 21:38

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zin en onzin van TA patronen
BerichtGeplaatst: 21 maart 2008 18:51 

In de 4.5 jaar dat ik de NQ trade volg ik evengoed daytraderplaza (heb hier trouwens mijn basis opleiding gekregen) en wat mij opvalt is dat Nos 1 particulier patroon in de TA steeds weer naar voor brengt : de H&S ofte het kop schouder patroon. In al die jaren heb ik er veel meer zien falen dan lukken (+80% !). Vandaar mijn vraag : waarom wordt dit patroon zo belangrijk gevonden ? Het patroon zelf (vorming van de schouders en de neklijn) zijn wel mooie elementen omdat ze op korte termijn weerstandszones aanduiden , maar de uikomst , daar kan je naar raden, maw. het prognostich vermogen is quasi zero voor de middellange termijn. Over het algemeen vind ik patronen mooi als ze er staan (dus te laat om te traden in feite) maar hierop trading strategies baseren , mij niet gezien hoor. Neem nou de 60' grafiek van de NQ futures sedert 07/03/2008 : daar staan zij aan zij 2 mooie cup handles met een cup line ongeveer rond de 1765. Erg mooi om zien , maar de eerste heeft al gefaald, wat heb je dan aan die 2de poging ? In het algemeen zou ik durven stellen dat morfologisch herkenbare entiteiten (patronen zoals H&S, cup-handle, flags , wedges....) in de TA eigenlijk post hoc elementen zijn die eerder bewijzend zijn dan voorspellend.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2008 08:53 

Hallo Charlie,

Ieder zijn stijl zou ik zeggen. Als je ervan uitgaat dat patronen werken en je doet consistent je trades, dan kan je wel degelijk een goede trackrecord halen. Zie maar deze die Nos post op plaza.
Zelf heb ik meer geleerd van de laatste maanden (consistent traden) dan al die jaren ervoor waar trial and error (zonder consistent te traden) meer verlies dan winst gaf.
Trouwens, als jij ondervindt dat de K/S in 80% van de gevallen NIET werken, zou je er ook kunnen naar traden, heb je ook een systeem.

Profiel  

Berichttitel: Zin en onzin van TA patronen
BerichtGeplaatst: 26 maart 2008 11:48 

Ik heb nou niet echt beweerd dat je geen trading systeem kan opstellen afgaande op patronen van de TA . Mijn vraag was echter wel waarom de H&S zo belangrijk lijkt , want het is DE topic van NOS.
Zelf gebruik ik patronen als referentie kader voor mijn eigen trade plan die gebaseerd is op erg veel TA elementen, zoals exponentiële 20Ma , exponentiële bollinger band enz.... Patronen "verblijden" mij als ze zich congruent ontwikkelen aan mijn eigen techniek. Maar als ze tegengesteld zijn aan mijn methode , dan blijf ik bij mijn eigen systeem en tot nu toe steeds juist. Het is ook op deze manier dat ik merkte dat zo veel patronen uiteindelijk mislukten. Op zich was het geen kritiek op de patronen maar net als bij een weerstand/steun blijft steeds de vraag : break OR bounce , nietwaar. Dus je beslissingen moet je meestal wel op andere elementen baseren wil je "early entry" krijgen.

Profiel  

Berichttitel: Re: Zin en onzin van TA patronen
BerichtGeplaatst: 07 mei 2008 19:39 

Hallo Nostrome,

Sorry dat ik het nog eens vraag.
Maar hoe zat het ook weer met het patroon van de breuk van de 5MA en dan linae recta naar de 20MA. Een heette avalanche (naar beneden toe) geloof ik. De ander had iets met een ster in de hemel te maken (naar boven toe dus)

Ik zal het me eens opschrijven de volgende keer. :oops:

Gr.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 mei 2008 19:50 
Site Admin

Dat is de Phoenix.... Gemakkelijk te onthouden: herrijst uit de as!

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 19 mei 2008 19:53 
Site Admin

In antwoord op de vraag van Charlie:

De K/S is zeker geen favoriet patroon voor mij. Mensen die in de tradingroom zitten zullen dat denk ik kunnen beamen. We gebruiken elke dag datgene wat we zien...

Ik ga er altijd van uit dat patronen WERKEN... Wanneer ik vermoed dat de kans groot is dat ze NIET werken stap ik gewoon niet in of ik sluit mijn positie af. Ik INITIEER nooit een positie omdat ik denk dat een patroon gaat falen.

TA is het enige wat je hebt als daytrader.

Profiel E-mail  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT