|
Af en toe wijs ik op het belang van een goede opleiding. Alhoewel heel wat mensen beseffen dat dit inderdaad zo is denken er nog altijd velen dat traden niet anders dan gemakkelijk kan zijn. Meestal hebben ze al veel geld kwijtgespeeld vooraleer ze beseffen dat ze fout zitten. Heel wat beginnende traders spenderen meer tijd en geld in de computerzaak dan aan goede opleiding en voorlichting vooraleer ze op de beursvloer stappen. Nagenoeg iedereen ‘mag’ traden. Als je maar voldoende cash hebt. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen zomaar moet traden.
Heel wat jobs vereisen jaren van scholing en licenties. Alhoewel traden misschien 1 van de moeilijkste beroepen ter wereld is en je jezelf moet meten met de slimste koppen ter wereld, kan en mag iedereen met voldoende geld het beroep uitoefenen.
Welke zijn die twee gezegdes? Het eerste komt van traders die weten dat ze hulp nodig hebben, maar niet bereid zijn geld uit te geven voor opleiding. Ik kan U niet zeggen hoe dikwijls ik al heb horen zeggen:”Ik zal die cursus wel volgen als ik genoeg geld op de markt verdiend heb”. Dat houdt geen steek natuurlijk. Als je met succes en consistent geld op de markt verdient, waarom zou je dan nog een seminarie volgen. Anderzijds als ze geld verliezen, zullen ze zeggen dat ze zich een cursus niet kunnen permitteren.
Ik hoorde ooit iemand een originele opmerking maken. Hij volgde onze cursus en nadien zei hij: “Vanaf dit ogenblik zijn mijn lessen gratis. Anders ben ik op dit ogenblik van de week ongeveer het geld kwijt dat deze opleiding mij heeft gekost. Ik leer nu bij, zonder te traden. De rest van deze dagen zijn dus dagen dat ik me zelfs geld bespaar.”.
Wat is het tweede gezegde? We leren mensen aan om te traden op papier , dan over te stappen op echte trades maar te beginnen met erg kleine posities totdat ze consistent winst maken.. Soms gaat het voor bepaalde traders niet zo snel als ze wel zouden willen. De verlieslatende trades, hoe klein ook, beginnen te wegen als je daar de commissies bijtelt. In plaats van aan hun trading techniek te schaven vergroten ze hun posities om zo ‘snel’ het verlies weg te werken.. Als ze natuurlijk die kleine trades niet juist kunnen beheren, waarom zou dat met grote posities wel gebeuren? Het gevolg laat zich raden.. De menselijke geest heeft soms rare kronkels.
Als je soms zelf een van deze uitspraken gebruikt, denk dan even logisch na.. Is het je ernst met het traden? Je kunt gemakkelijk elke week het bedrag dat een seminarie kost verliezen..Het beroep van geneesheer of advocaat vergt jaren opleiding. Investeer eerst in jezelf.. Doe wat je moet doen om een goede trader te worden. Bezoek onze website om ons aanbod aan opleidingen door te nemen..
_________________ - Nostromo - "It's always the darkest right before dawn!"
|